Saturday, January 31, 2009
Sundhedsministeren var "stolt af sit klagesystem", men ikke helt så naiv i det lange løb
se link: http://politiken.dk/indland/article507102.ece
se evt ligeledes link: http://quousque-tandem.blogspot.com/2008/04/patientforsikringen-og-sundhedsvsenets.html
Det er selvfølgelig en god nyhed, at man nu vil finde bedre veje til at behandle patientklager.
Såvel Sundhedsvæsenets Patientklagenævn som Patientforsikringen i Danmark har, helt fra begyndelsen, i praksis været "en mexicansk" udgave af de standarder, der normalt gælder for et vesteuropæisk demokrati ("Sådan noget har vi sandelig da også! - Et eller andet sted i dyngerne!").
Det er, vil jeg medgive, ret sørgeligt, at Jakob Axel Nielsen ikke længere er "stolt af sit system", men sundhedsministeren kan så glæde sig over, at han ikke fik øjnene op for sandheden om klagesystemets sørgelige mangel på objektivitet, fordi han selv havde brug for det.
Vi er mange, der blev klogere i en fart ved mødet med forvaltningsmæssige (al)magthavere som Karen Langsted og Ivan Østergaard. Den personlige og politiske tragedie har Folkets Repræsentanter på Christiansborg heldigvis kunnet undgå.
Det kan jo ikke nytte noget, at vores parlamentarikere også mister troen på den danske udgave af "det rodfæstede, traditionsrige folkestyre".
Vi kan vel nu alle forvente en bedre fremtid for almindelige mennesker.