Som det fremgår af de tre nedenstående udsnit - der, som sædvanligt kan forstørres ved klik på billedfladen - af forskellige tekster, skrevet i forbindelse med socialsagen, gik der "kuk" i maskineriet, da vi i sin gjorde det klart, at vi ville indklage kommunen for Det sociale Nævn.
Det første udsnit er "Buens overvejelser", som det fremgår af selve den indstillingstekst, Børn- og ungeudvalget besluttede at følge på sit møde den 27. august 1998:
Børnene skulle, ifølge indstillingen, ikke undersøges på grund af alarmerende henvendelser om, at de levede under "bekymrende forhold". Sagen blev alene rejst, fordi man var bange for, at de skulle komme til at lide under min angivelige sindssyge, fordi vi som familie angiveligt afviste enhver kontakt med såvel Sundhedsvæsenet som de sociale myndigheder.
Man var på dette tidspunkt blevet opmærksom på, at den omstændighed, at anmelderen i sagen var en mangeårig, alvorligt sindslidende partifælle til det socialdemokratiske byrådsflertal, ville kunne blive et meget svagt punkt, når kommunens socialforvaltning skulle til at forsvare sine dispositioner over for eksterne tilsynsmyndigheder.
Derimod fremgår det utvetydigt af nedenstående resume, lavet af Jan Skadhauge i forbindelse med de mange,"desværre bortkomne" dokumenter, at sagen netop blev startet på grund af en henvendelse i maj 1998 vedrørende "børnenes bekymrende forhold i hjemmet":
Det første spørgsmål, der melder sig på baggrund af ovenstående forklaring, er: Hvordan kan Jan Skadhauge kende til denne anmeldelse, når den ikke længere fremgår af de foreliggende sagsakter?
Svaret kan kun være, at den redegørelse, Den røde Bue lavede til Byrådet i 1999 fortsat eksisterer, selv om den ikke indgik i aktindsigten til min ældste datter.
Nedenfor er så en del af baggrunden for, at man så ivrigt refererer til "henvendelsen i maj". Her bekræfter Børge Bjerre, at Høje Tåstrup Kommune først overtog pensionsudbetalingerne pr. juni 1998.
I Jan Skadhauges forklaring står, at min ældste datter - ifølge Folkeregisteret - flyttede til Høje Tåstrup Kommune i februar 1998, men for at være sikker på, at kommunen kunne sende regningen for behandlingen af vores børn til andre, forskød man "den reelle tilflytning" til maj/juni 1998, således at "henvendelsen i maj" kom til at ligge før vores "reelle tilflytning til kommunen":
Som det altså fremgår af ovenstående uddrag, opererer Høje Tåstrup Kommune med to sæt baggrunde for socialsagen - fordi de to forskellige sæt, det om "henvendelsen i maj" og "bekymringen på grund af familiens isolation", passer til hver sin tilflytningdato - den som står i Folkeregisteret, og den i Sags- og advisregisteret.
Og så var den egentlige baggrund jo bare, at man ville beskytte sin lokale pengekasse - i såvel Høje Tåstrup Kommune som i Københavns Amt.
ps.rent bortset fra, at sagen må være blevet påbegyndt allerede i februar 1998, da man besluttede at forfalske tidspunktet for vores tilflytning til kommunen fra 20. februar til 13. maj 1998.
(...)